Denne artikel er baseret på et kommercielt samarbejde og artiklen er betalt for af den eller de virksomheder, der linkes til.

Der er mange udgifter forbundet med at drive virksomhed, en af dem der kan være nærmest dræbende for mindre virksomheder er sygedage blandt de ansatte. Der er naturligvis refusion for den ansattes løn, men derfor kan der stadig mange mange udgifter forbundet med det. Hvert år koster sygefravær samfundet mere end 50 milliarder kroner, hvilket naturligvis er alt alt for meget.

Der er de almindelige sygedage, som kan ramme os alle, og som nok er umulige at blive fri for. Alle kan blive ramt at influenza, forkølelse eller et sygt barn. Selvom disse kan være dyre for en virksomhed, er det dog især de længerevarende sygdomsperioder, der kan være meget omkostningsfulde for virksomheder. Pludselig skal der måske hentes vikarer eller lignende, der måske skal oplæres og der kan være mange andre omkostninger forbundet med det, som en refusion ikke dækker.

Forebyggelse er den billigste metode

Virksomheder kan gøre meget for at forebygge sygefravær, selvom det naturligvis ikke er alt man kan forebygge sig ud af. En af de store syndere inden for fravær er problemer med ryg og nakke, og her kan virksomheder gøre en stor forskel på relativ få penge. Basale ting som hæve sænkeborde og gode kontorstole er langt billigere at købe end det er at have bare et par enkelte sygedage på grund af dårlige arbejdsstillinger.

Stole og borde er dog ikke nok til at sikre at ens ansatte undgår ryg eller nakke problemer, men det er en skridt i den rigtige retning. Derudover er der tiltag som træning i arbejdstiden, eller medarbejderbetalt fitness. Det kan også være at der er en halv times massage en gang om ugen til ansatte. Alt sammen udgifter, men alt sammen noget er langt langt billigere end sygefravær.

Forebyggelse mod stress er sværere

En anden af de helt store syndere, når det kommer til fravær over en længere periode er psykiske lidelser, hvor stress er den absolut største. Stress kan være svært at forebygge, og skyldes det ikke arbejdet, kan det være nærmest umuligt.

Man kan dog stadig gøre meget, ved at sørge for at have så godt et arbejdsklima som muligt, og arbejde med alt fra omgangstone og sociale arrangementer til at der ikke bliver lagt for stort arbejdspres med medarbejderne.

Det er igen alt sammen noget, der kan være forbundet med udgifter, men det er igen alt sammen noget der er langt billigere end alternativerne.