Denne artikel er baseret på et kommercielt samarbejde og artiklen er betalt for af den eller de virksomheder, der linkes til.

Idéudvikling er en del af mange virksomheders repertoire. Det er nødvendigt at bruge nogle timer på at tænke over, hvordan virksomheden kan udvikles og forbedres i fremtiden. Der er nogle vigtige ting, man skal huske på, når man er flere personer om at brainstorme på nye idéer. Der er nogle forskellige faser, man skal igennem, før man kan beslutte hvorvidt en idé er god og brugbar eller ej.

Start med at skrive idéer på post-its

Man starter med at skrive alle tanker ned på forskellige post-its, som hvert enkelt medlem har fået tildelt. Her har alle 5-10 minutter om at komme i tanker om så mange forskellige muligheder, man kan tænke på.
Det er vigtigt at fastholde, at ingen idéer er for utænkelige. Arbejd ud fra eksemplet: Hvordan får man en kuglepen til at flyve?”. Brug her alle tænkelige muligheder til at få denne kuglenpen til at flyve.

Efter man har fået noteret sine idéer, så er det ved at være tid til at inddele idéerne i forskellige emner. Det skal gøres i fællesskab, så man undgår at placere en idé i en forkert gruppe. Ved at gøre dette punkt sammen, så har man mulighed for at forklare indholdet, hvis det ikke er helt klart på post-it sedlen. Placer nu alle post-its i samme sektion, der eksempelvis handler om heste. Når dette er gjort med alle idéerne, så kan man begynde at skære ned på idéemner.

Brug et whiteboard nemt og effektivt

De respektive idéer skrives herefter ned på virksomhedens whiteboard. Nu går man fra at have idéerne skrevet på forskellige post-its til at have det hele noteret på ens whiteboard. Det skaber langt bedre overblik, og samtidig giver det meget bedre mulighed for at tilføje og slette nye elementer på de respektive idéer. Da man skriver med sprittuscher på tavlen, kan man meget nemt fjerne teksten med en klud eller svamp.