Denne artikel er baseret på et kommercielt samarbejde og artiklen er betalt for af den eller de virksomheder, der linkes til.

Der er fortsat rigtig mange danskere der oplever store problemer med stress i deres hverdag. Derfor kan det i sidste ende falde på virksomhederne skuldre at sørger for at ens medarbejdere ikke sygemelder sig med stress. En medarbejder der arbejder på nedsat tid, er trodsalt bedre end ene medarbejder der er sygmeldt i en ukendt tid på grund af stress. Netop derfor og på grund af folks generelle sundhed bør virksomhederne tage et ansvar i at bekæmp stress blandt medarbejderne, her har vi samlet nogle tips til hvordan du måske kan forebygge stress hos din arbejdsplads.

 

  1. Samarbejde med en psykolog

Det kan virke som et voldsomt skridt at bruge en psykolog, men til de medarbejde der allerede er nede med stress kan det hjælpe dem med at komme tilbage på arbejde hurtigere end hvis de skulle sidde med stressen helt selv. Samtidig kan en psykolog have indledende samtaler med nogle af de medarbejdere der føler sig meget presset nu og måske er på grænsen til at gå ned med stress. Derudover kan du som chef måske få nogle input til hvordan du spotter symptomer og afhjælper dem.

 

  1. Hav dialog med dine ansatte

Det kan lyde meget banalt men at få etableret en ærlig dialog kan være et rigtig godt skridt og kan give dig mange gode inputs til din virksomhed udover at du får en bedre føling med hvor stressede folk de føler sig. Du kan få en masse inputs til hvordan du måske kan forberede forskellige aspekter af din virksomhed og jeres arbejdsgang.

 

  1. Indbyg pauser i arbejdsdagen

Hvis du sørger for at indbygge nogle naturlige pauser i jeres arbejdsdag, kan det betyde at dine medarbejdere kommer væk fra arbejdet som kan give dem et tiltrængt pusterum og lidt ilt til hjernen. Det kan være det der er afgørende for at dine medarbejder trives og er sunde mentalt.