Denne artikel er baseret på et kommercielt samarbejde og artiklen er betalt for af den eller de virksomheder, der linkes til.

Mange virksomheder oplever, på det ene eller det andet tidspunkt at skulle ud i en ansættelsesrunde. Hvis man ikke har en decideret HR-afdeling, der kan tage sig af det, tilfalder det ofte chefen for virksomheden, og det er ikke altid lige nemt at tackle opgaven. Der er dog en håndfuld råd, man kan følge for at få en så gnidningsfri proces som muligt.

Bred eller snæver jobopslag?

Når man skal til at søge, kan man vælge enten at lave en meget bred ansøgning, mange vil kunne se sig selv i, eller man kan vælge at søge meget snævert, og derfor kun få et par ansøgninger ind. Det er svært at sige præcis, hvad man skal vælge, men det er fornuftigt at gøre sig nogle overvejelser om, hvilken en man skal vælge, og hvorfor man vælger præcis den vinkel. Hvis man tager den snævre, er man oftest sikker på, at dem der søger, kan udføre arbejdet, men det kan også være, at man ikke finder nogle, der passer ind i virksomheden. Søger man derimod bredt, får man rigtig mange ansøgninger, men måske ikke nogen der fra dag 1 kan løse den opgave, du mangler en ansat til. Derfor er det nødvendigt at lave lidt afvejning mellem de to.

Anvend et rekrutteringsbureau

Flere og flere virksomheder vælger at lade andre om at stå for størstedelen af deres rekrutteringsproces. Det gør de fordi, bureauerne har stor erfaring med at matche virksomheden og ansøgere, så der kommer et godt match både på personlighed og på kompetencer. Det kunne f.eks. være Adecco, som er et af landets førende rekrutteringsbureauer. De ansætter både til vikariater, projektansættelser og fastansættelser. Derfor vil du altid, kunne få lige præcis den medarbejder, du står og mangler. Processen med bureauerne plejer altid at være rigtig hurtig, da de oftest har en stor database af ansøgere, de kan matche med din virksomhed.