Denne artikel er baseret på et kommercielt samarbejde og artiklen er betalt for af den eller de virksomheder, der linkes til.

Hvordan får du synet din lastbil under coronakrisen?

Færdselsstyrelsen indkalder 24.000 køretøjer til syn hvert år. Det gør de, fordi der er opsat regler for, hvor ofte ens bil skal synes.

Men vi lever lige nu i en tid, der kræver meget omstilling. Det gælder også med hensyn til syning af biler.

Corona-reglerne

Corona-regler dikterer, at vi skal blive hjemme, såfremt det er muligt. Derudover er alle offentlige institutioner lukket midlertidigt ned, og alle private firmaer er blevet opfordret til at sende deres medarbejdere hjem.

Men hvad gør man egentlig, hvis man står med en bil, der skal synes under nedlukningsperioden? Mange køretøjsejere erklærer, at de har følt sig nødsaget til at dukke op til syningsaftaler, selv hvis de fx også har haft et dårligt immunforsvar eller er syge – hvilket jo på det kraftigste anbefales at undgå fra sundhedsministeriets side.

Transport- og boligministeriet vurderer dog, at de fleste syn kan overholdes, såfremt synshallerne sørger for at tage de nødvendige forbehold under syningen: vaske hænder, bruge håndsprit og holde afstand.

Snart nyt

Men det er stadig et problem for de, der har et nedsat immunforsvar. Der arbejdes derfor lige nu på en bekendtgørelse, som midlertidigt ændrer synsreglerne. Normalt hvis man ikke møder op til en syning, kvitteres det med en bøde og inddragelse af nummerplade. Nu er det planen, at alle køretøjsejere, der har overskrevet en synstest mellem d. 15. marts 2020 og 15. maj 2020 er frigjort fra denne straf. De vil altså hverken få en bøde eller få inddraget nummerpladen.

Hvad med lastbiler?

Det er dog mere samfundskritisk med lastbiler, som er en del af et erhverv, der er nødvendigt for at få samfundet til at køre rundt.

Det er alt for ufarligt at lade så store fartøjer færdes på vejene, uden at de opsatte sikkerhedsregler overholdes. Det er derfor planen, at der skal oprettes et nødberedskab, hvis alle synshaller vælger at lukke ned. Det kan dog være nødvendigt at tvinge nogle synshaller til at holde åbent. Det gælder særligt, hvis det drejer sig om syn af store erhvervskøretøjer, transport af farlige gods eller dyretransport.

Vi kan ikke undvære transportbranchen, og derfor er det nødvendigt, at de stadig kan få tilbudt truck service.