Denne artikel er baseret på et kommercielt samarbejde og artiklen er betalt for af den eller de virksomheder, der linkes til.

Hvis man har en virksomhed, der sælger et produkt, er der en meget stor sandsynlighed for, at man sælger dette produkt online. Hvis du er som langt de fleste andre virksomheder, så har du konkurrenter. Der er med andre ord rigtig mange andre, der også sælger nogle produkter der enten er tilsvarende dine eller i hvert fald sammenlignelige. Hvis man gerne vil foran sine konkurrenter, kan det derfor være nødvendigt at tænke i lidt andre baner.

Søgemaskineoptimering og annoncering

Langt de fleste bruger Google, når de skal finde det de vil købe. De googler ganske enkelt varer og brands. Hvis man gerne vil sælge online, er det derfor naturligvis en god ide at være tilstede på Google. Dette kan gøres på flere måder. Der er de organiske resultater, og så er der de betalte. Det organiske kræver en masse arbejde med linkbuilding, teknik og lignende. På den lange bane, er det dog naturligvis langt billigere at få gratis besøg, end det er at betale for dem gennem adwords.

Rabatkuponer

Rabatkupon er ikke noget nyt fænomen, men inden for de senere år er antallet af dem eksploderet, og det kan være en god måde at skaffe kunder. Der er to måder at bruge rabatkuponer i sin markedsføring. Enten som en “intern” ting, hvor man kun tilbyder dem til eksisterende kunder, nye kunder eller lignende på sin hjemmeside eller i sit nyhedsbrev. Man kan også vælge at bruge dem gennem 3. parts aktører, som eksempelvis Rabatbanditten og lignende. På den måde får man andre til markedsføre ens shop. Disse samler en masse rabatkuponer fra forskellige webshops

Affiliate marketing

Affiliate marketing er lidt det samme som rabatkoder, bortset fra at kunderne ikke vil få rabat. Her får man andre hjemmesider, nyhedsbreve og lignende til at markedsføre ens produkter, ved at give dem en bid af kagen. Hvis du sælger herresko, vil du eksempelvis nok godt give en anden hjemmeside 10% af salget, hvis de sender kunden over til dig. Det er igen en måde at få andre til at markedsføre dig, uden du skal skal gøre noget – udover at give en mindre del af salget væk. Der findes nærmest utallige affiliate netværk – blandt de større er partner-ads, tradedoubler, digital-advisor m.fl.