Denne artikel er baseret på et kommercielt samarbejde og artiklen er betalt for af den eller de virksomheder, der linkes til.

Der er ikke nogen virksomheder, der er bedre end deres ansatte. Der er dog samtidig heller ikke nogen virksomheder, der er bedre end deres ledere. For at en virksomhed skal have succes, kræver det at dens ansatte yder deres bedste. Dette gør de typisk kun, hvis de bliver ledet på den rigtige måde. Desværre findes der næsten utallige eksempler på virksomheder og arbejdsplader, hvor disse to ting på ingen måde går hånd i hånd.

Hvordan bliver men en bedre leder?

Det helt store spørgsmål, for ledere, er naturligvis, hvordan de bliver den bedst mulige udgave af sig selv og dermed får sine medarbejdere til at yde deres bedste. Gode ledere skaber gode medarbejdere, hvilket naturligvis går begge veje. For man kan gode have verdens fedeste produkt at sælge, har en fed arbejdsplads, en god løn og gode rammer, men hvis ens leder eller chef er en idiot hjælper alt dette ingenting.

Hvilken type af ledelse der skal til, handler i høj grad om, hvad det er for en type af virksomhed. For hvor selvledelse hvor organisationen giver frihed og viser tillid til den enkelte ansatte kan fungere i visse, og typisk lidt mindre virksomheder, så er denne tilgang næppe den bedste måde i store produktionsvirksomheder.

Kend dine omgivelser og ansatte

For at blive en god leder, kræver det derfor også i den grad, at man kender sine ansatte, eller i hvert fald forstår dem. At være en god leder betyder på ingen måde, at man er skal være ven med dem, men det betyder heller ikke nødvendigvis, at man skal distancere sig fra dem. Der findes mange forskellige former for mennesker og virksomheder og derfor også ledere.

At blive en god leder er typisk ikke noget der bare kommer af sig selv. Selvfølgelig kan erfaring gøre rigtig meget, men typisk betyder det også, at man kan blive blind på sine egne fejl og mangler, hvis man gør tingene, som man altid har gjort dem. Som leder vil man ofte gerne have at ens ansatte udvikler sig og deres kompetencer – her skal man kigge ind i sig selv og også gøre en indsats for selv at udvikle sig.