Denne artikel er baseret på et kommercielt samarbejde og artiklen er betalt for af den eller de virksomheder, der linkes til.

Øv – der findes næsten ikke noget mere kedeligt end at sidde og ordne regnskab og budgetter og regninger. Men det skal gøres – og det skal helst også gøres godt, så du undgår ubehagelige overraskelser og en skrantende økonomi. Derfor får du her en kort guide til, hvordan du får bedre styr på økonomien i din nye virksomhed.

Gør det til en fast del af rutinen

Ja – det kan være rigtig tørt at sidde med alle de tal, men det er nødvendigt. Og det bliver kun nemmere, hvis det bliver en fast del af virksomhedens hverdag og rutine, så du ikke bare kan udskyde det eller glemme det. Det er også vigtigt, for at regnskabet løbende kan holdes i god orden, at der bliver sat den nødvendige tid af til det, og det bliver gjort omhyggeligt.

Søg råd i tide

Det er vigtigt at søge råd og vejledning, når du selv er i tvivl, når det kommer til økonomi. Små fejl kan have fatale følger. Derfor kan det være en fordel for din virksomhed at søge hjælp hos en revisor, der kan gennemtjekke jeres regnskab, eller hos en bogholder der kan holde orden i det løbende – eller begge. Du kan f.eks. finde relevante revisorer og bogholdere til dit behov her.

Det kan også være, at du skal ansætte en fast bogholder eller andet, der kan stå for opgaven på fuld tid. En bogholder kan f.eks. også stå for virksomhedens løn og både sende regninger ud og rykke for dem. Hvis du ikke på nuværende tidspunkt har råd til en fastansat bogholder, findes der heldigvis mange bogføringsprogrammer, som kan gøre opgaven lettere for dig. Søg evt. råd hos en revisor eller bogholder, som kan rådgive dig om, hvordan du bedst holder orden på regnskabet i netop din virksomhed.