Denne artikel er baseret på et kommercielt samarbejde og artiklen er betalt for af den eller de virksomheder, der linkes til.

Danske erhvervsvirksomheder er heldige. De har nemlig adgang til yderst kvalificeret arbejdskraft inden for utroligt mange brancher og faggrupper.

Desværre er denne arbejdskraft også ganske dyr, ligesom det koster tid og økonomiske ressourcer for en virksomhed, når den skal onboarde et nyt medlem til arbejdspladsen.

Af samme årsag er flere begyndt at anvende outsourcing som alternativ. Særligt kreative brancher som web- og reklamebranchen har i mange år brugt outsourcing, mens også mere almindelige danske virksomheder bruger løsningen til særligt regnskabsudarbejdelser o.l. Og det er måske ikke den værste vej at gå, særligt ikke, når det åbner for kvalificeret arbejdskraft – på virksomhedens præmisser.

Fordele ved outsourcing

Allerførst skal det nævnes, at outsourcing ikke kun finder sted, når en virksomhed finder billig arbejdskraft i et udland. Det er også outsourcing, når en virksomhed i København finder arbejdskraft i en anden dansk by.

Fordelene ved at outsource er derfor mange:

Du får eksperthjælp – selv når din virksomhed ikke har de rette kompetencer, kan du ’låne’ dem for en stund. Skal du bruge viden inden for et meget snævert område, kan du derfor opsøge den i kraft af nyt kortvarigt personale andetsteds.

Ting sker hurtigere – når du hyrer hjælp udefra, er det en betalt service, hvor du kan forvente, der bliver taget hurtig hånd om dine opgaver. Internt skulle der måske afsluttes andre projekter først, men eksternt køber du en service, og kan forvente din ’vare’ retur hurtigere.

Det er ofte billigere – da du kan ansætte tidsbegrænset eller pr. opgave, har du ikke udgifter til en fastansættelse. Det er dog ikke kun på den ikke-ansatte, du sparer penge, for du slipper for at skulle bruge tid og ressourcer på hele rekrutteringsforløbet, HR og træning.

Du kan udnytte tidszoner – hvis du outsourcer til udlandet, kan du drage nytte af de tidsforskelle, der er i mellem landende. Dein partner kan derfor forbedrede materiale, som ligger klar til dig, når du står op. Det sikrer effektive arbejdsforhold, der gør din kunde tilfreds.

Du får sindsro – Glem alt om at spekulere over, at måske ikke har ressourcer in-house til den påkrævede opgave. Ved at give opgaven til en betroet freelancer eller et velkendt bureau, kan du puste ud og fokusere på dine egne opgaver, mens der bliver arbejdet for dig andetsteds.