Blog

Innovation kan spare besværet

Selvom mange måske ikke umiddelbart ville forbinde den danske byggebranche med innovation, så er vi faktisk dygtige til at tage nye metoder og værktøjer i brug i Danmark. Det kan naturligvis være svært at se, hvis man vandrer en tur henover en dansk byggeplads, men faktum er, at der tildeles puljer til netop innovation af f.eks. byggebranchen og til landbruget, ligesom der er mange virksomheder, der lever af at udtænke nye løsninger, der gør ting lettere, reducere brugen af kemi eller måske sparer bygge- og anlægsbranchen tid og penge.

Eksempler på innovation i byggebranchen

Et af de tydeligste eksempler på innovation i bygge- og anlægsbranchen ses faktisk mange steder allerede! Tag bare et kig på de mange typehuse, der findes i Danmark. Her er der tale om udvikling af huse, der lettere kan opføres, hvilket sparer tid og penge. Danskerne får derfor et godt hus til en billigere pris – og de kan flytte hurtigere ind kontra ved at arkitekttegnet hus.

Netop nu arbejdes der videre med præfabrikerede huse. Hvis du tænker, det er det samme, så er det ikke tilfældet. De populære typehuse er designet uden større mulighed for individuel tilpasning, hvorimod de præfabrikere huse netop får deres unikke fordel i at være i stand til at blive bygget af arkitekter eller ud fra kundernes egne ønsker. Det åbner for en helt ny type marked, der har potentiale til at skubbe til boligmarkedet og skabe flere arbejdspladser.

Af andre eksempler kan man nævne det helt modsatte af at bygge – nemlig at fjerne, eller rettere sprænge! Sprængning har i mange år været anvendt til at fjerne f.eks. bambusrødder, træstubbe og meget mere, men i dag kan man nu præcisionssprænge meget bedre, hvilket gør det muligt at anvende sprængning i byggebranchen, når der f.eks. skal fjernes tunge cementblokke eller bortsprænges fundamenter – se mere her.

Moralen er, at der findes mange nye og gode løsninger, der kan hjælpe virksomheder – måske også din? Derudover skal den intensive støtte og forskning naturligvis ses som et udtryk for, at virksomheder, der kan forny sig og levere en bredt anvendelig løsning vil stå med stærke kort i fremtiden – både på en stor og mindre skala.

Read more

Stillerum fremmer koncentrationen

Danske arbejdspladser bruger mange ressourcer på at skabe miljøer, der er behagelige for de ansatte, og samtidig har de bedste forudsætninger for at skabe produktivitet.

Mange virksomheder bruger store summer på ergonomiske borde og stole, gode kaffemaskiner, hyggekroge, lydafskærmning og meget mere. Det giver nemlig ikke bare de ansatte mere ro, men gør det muligt at arbejde effektivt, hvilket til syvende og sidst er et vigtigt punkt på alle forretningers dagsorden, fordi det betyder bedre tal på bundlinjen.

Selvom mange arbejdspladser bruger menneskelige og økonomiske ressourcer på at indrette sig bedst muligt, er der stadig meget støj i mange af de større og åbne kontorlandskaber. Storrumskontoret har for længst gjort sit indtog, da firmaer ofte arbejder godt i teams og har glæde af at være tæt på andre fagpersoner, der kan hjælpe eller yde sparring. Derfor er der en klar gevinst ved de store kontorer, men der er også en bagside af medaljen.

Forstyrrelser hæmmer fokus og effektivitet

Selvom storrumskontoret har sine klare fordele, har det også sine ulemper. Det kan blandt andet være svært at se, når folk er optagede eller fordybede i deres arbejdsopgaver. Derfor er der naturligvis risiko for at blive forstyrret. Forstyrrelsen er dog ikke heldig, for faktisk skal man i gennemsnit bruge 20 min. før man er tilbage på samme koncentrationsniveau, som da der var kommet flow i opgaven forud for forstyrrelsen. Derfor er selv helt små afbrydelser dyre.

Dertil kommer det, at det på trods af lydafskærmende elementer altid vil være en vis mængde støj på kontoret. Typisk også over det anbefalede decibelniveau. Er der kontinuerligt baggrundslyde, telefoner, der ringer, og snak, latter m.m., bliver det naturligvis sværere at holde sit eget fokus.

Det kan med andre ord være en stor udfordring at finde plads til at koncentrere sig på fælleskontoret.

Der findes en løsning

Hvis kontoret ikke tilbyder de rette rammer til koncentration og effektivitet, må man skabe dem. Den letteste måde at gøre det på, er ved at etablere en rum i rum løsning. Her er der tale om en ’boks’, der kan placeres i selve kontorrummet, men som holder lyd og forstyrrelser ude.

En sådan rum i rum løsning er derfor meget velegnet til power-koncentration, møder og andre situationer, hvor det er en absolut nødvendighed at slippe for forstyrrelser.

Løsningerne findes i mange størrelser og design, men gør alle det samme: skaber en ramme, hvor den ansatte er mest mulig effektiv.

Read more

Derfor bør du overveje outsourcing

Danske erhvervsvirksomheder er heldige. De har nemlig adgang til yderst kvalificeret arbejdskraft inden for utroligt mange brancher og faggrupper.

Desværre er denne arbejdskraft også ganske dyr, ligesom det koster tid og økonomiske ressourcer for en virksomhed, når den skal onboarde et nyt medlem til arbejdspladsen.

Af samme årsag er flere begyndt at anvende outsourcing som alternativ. Særligt kreative brancher som web- og reklamebranchen har i mange år brugt outsourcing, mens også mere almindelige danske virksomheder bruger løsningen til særligt regnskabsudarbejdelser o.l. Og det er måske ikke den værste vej at gå, særligt ikke, når det åbner for kvalificeret arbejdskraft – på virksomhedens præmisser.

Fordele ved outsourcing

Allerførst skal det nævnes, at outsourcing ikke kun finder sted, når en virksomhed finder billig arbejdskraft i et udland. Det er også outsourcing, når en virksomhed i København finder arbejdskraft i en anden dansk by.

Fordelene ved at outsource er derfor mange:

Du får eksperthjælp – selv når din virksomhed ikke har de rette kompetencer, kan du ’låne’ dem for en stund. Skal du bruge viden inden for et meget snævert område, kan du derfor opsøge den i kraft af nyt kortvarigt personale andetsteds.

Ting sker hurtigere – når du hyrer hjælp udefra, er det en betalt service, hvor du kan forvente, der bliver taget hurtig hånd om dine opgaver. Internt skulle der måske afsluttes andre projekter først, men eksternt køber du en service, og kan forvente din ’vare’ retur hurtigere.

Det er ofte billigere – da du kan ansætte tidsbegrænset eller pr. opgave, har du ikke udgifter til en fastansættelse. Det er dog ikke kun på den ikke-ansatte, du sparer penge, for du slipper for at skulle bruge tid og ressourcer på hele rekrutteringsforløbet, HR og træning.

Du kan udnytte tidszoner – hvis du outsourcer til udlandet, kan du drage nytte af de tidsforskelle, der er i mellem landende. Dein partner kan derfor forbedrede materiale, som ligger klar til dig, når du står op. Det sikrer effektive arbejdsforhold, der gør din kunde tilfreds.

Du får sindsro – Glem alt om at spekulere over, at måske ikke har ressourcer in-house til den påkrævede opgave. Ved at give opgaven til en betroet freelancer eller et velkendt bureau, kan du puste ud og fokusere på dine egne opgaver, mens der bliver arbejdet for dig andetsteds.

Read more

Opdel det store kontor

Sådan indretter du det rette kontormiljø

Rigtig mange mennesker bruger halvdelen af deres vågne timer på et kontor af den ene eller anden slags. Det er derfor vigtigt at dette kontor er indrettet på den rigtige måde, så det indbyder til koncentration og kreativitet. Her har vi samlet nogle tips til indretning af kontor, der sørger for at medarbejderne holder fokus og koncentration og får lavet deres opgaver på den mest effektive måde.

Det kan være svært for selv den mest fokuserede medarbejdere at koncentrere sig, når alle medarbejdere sidder i det samme store kontorlokale med hver deres skrivebord. Det bliver bare endnu sværere, når nogle sidder og snakker sammen eller snakker i telefon. Mange medarbejdere har brug for ro og fred for at kunne arbejde effektivt, og det får vedkommende ikke, når der er larm omkring dem hele tiden. Der findes dog en nem løsning på det problem: skærmvægge. Skærmvægge bruges til at opdele store lokaler og værne mod larm og uro. Skærmvægge kan derfor tage den værste larm og skærme medarbejderne for hinanden, så de kan bibeholde koncentrationen og arbejde mere effektivt.

Der findes dog også en anden måde at opdele kontoret på, og det er ved hjælp af såkaldte telefonbokse. Telefonbokse er små rum, som man kan stille ind i de store kontorlokaler for at skabe illusionen af at der er et ekstra lokale. Telefonbokse er flytbare, lydisolerede og fleksible, og kan effektivt bruges som mødelokaler, gruppelokaler og lignende, så medarbejderne ikke forstyrrer hinanden med møder ude i det store kontorlokale.

Selvom hæve-sænke-bordene ikke er et krav i forhold til Arbejdstilsynet, så er det et meget positivt arbejdsredskab for medarbejderne. Medarbejderne kan på den måde selv bestemme, om de vil stå op eller sidde ned. Det er en god ting, idet mange medarbejdere har det svært med at skulle sidde ned hele dagen – specielt hvis stolen heller ikke er den mest behagelige. Det skal dog nævnes at det er et krav for arbejdspladsen at stille et hæve-sænkebord til rådighed, når der er flere, der benytter det samme bord, så arbejdsbordet kan indstilles efter de individuelle personer, der benytter det.

Read more

Din guide til at indrette et godt kontor

Dig og dine medarbejdere tilbringer helt sikkert mange arbejdstimer på arbejdet. Derfor er det også særligt vigtigt, at dine medarbejdere har nogle gode og rare omgivelser at arbejde i. Et velindrettet kontor med alt hvad dine medarbejdere behøver, fremmer ikke kun arbejdsglæden men øger også effektiviteten.

Herunder får du derfor en guide til, hvordan du indretter jeres kontor på en god måde.

Skab rum for fællesskab og samvær

Kollegialt samvær er vigtigt i løbet af arbejdsdagen for at højne arbejdsglæden. Når dine medarbejdere trives på arbejdspladsen, øges effektiviteten ligeledes. Det kan derfor være meget nyttigt at skabe rum for samvær og fællesskab. Det kan du gøre ved at indrette et kantineområde og/eller et køkken, hvor dine medarbejdere kan nyde deres frokost og kaffe.

Sørg for en vask, køleskab og evt. en opvaskemaskine til de beskidte kaffekopper. Kontakt din lokale vvs’er i Køge og få dem til at hjælpe med opsætningen af køkkenet.

Gode arbejdsstationer til dine medarbejdere

En god arbejdsstation er alfa omega for et godt og effektivt arbejdsmiljø. De fleste ansatte arbejder nemt 7-8 timer dagligt på kontoret. De mange timer kræver gode arbejdsforhold. Især medarbejderens egen arbejdsstation er vigtig.

Sørg for at indrette kontoret med gode borde og gerne hæve-sænke borde. Vælg gode kontorstole og lad gerne dine medarbejdere vælge deres egen stol. Det sikrer den største komfort for dine medarbejdere.

Plads til kontorartikler og redskaber

Udover et godt bord og en god kontorstol er det vigtigt at indrette kontoret med reoler, hylder, skuffer og skabe. På den måde kan I nemt organisere jeres kontorartikler. Det skaber overblik over jeres ting og gør samtidig kontoret ryddeligt at se på. En smart løsning er at lade dine medarbejdere råde over deres egen skuffe og reol. Så kan medarbejderne selv organisere sig, som de bedst synes.

Read more

Gode grunde til at få en webshop

Hvis du er virksomhedsejer, kan det godt være, du allerede har overvejet at åbne en webshop. Og hvis du ikke har, kan det være, du skulle gøre det. En webshop er nemlig en super god måde at få din virksomhed ud i landet, og måske endda verden! Hvis du ikke helt kan bestemme dig, om hvorvidt du synes det er pengene værd, kommer der her nogle fordele ved at have en webshop til din virksomhed.

Få flere kunder – gå nationalt og globalt

Med en webshop gør du det pludseligt muligt for kunder, der ikke bor i området omkring dine fysiske butikker, at købe dine varer og services. Samtidigt giver det folk med travle hverdage mulighed for, at handle når der er fyraften, og de fysiske butikker holder lukket. Altså vil det højst sandsynligt øge antallet af kunder, og hermed øge salget af dine varer.

Det giver altså dig muligheden for at sprede virksomheden til et nationalt plan, hvor du kan lægge fragt på ordren, så du kan sende den ud. Det åbner jo i realiteten også muligheden for, at du kan gøre det globalt, men måske er det en god ide at starte nationalt.

Det behøver slet ikke være dyrt

I dag er der mange firmaer, der udbyder værktøjer til at lave en webshop, så den kan blive præcis som du vil have den. Mange af dem er meget simple at bruge. F.eks. udbyder Shopify et værktøj til webshops, som er let at finde ud af, og til en meget fair pris. Så det kræver slet ikke en bachelorgrad indenfor computervidenskab eller et bugnende pengeskab at få en webshop. En webshop er altså en overskuelig måde, både økonomisk og indsatsmæssigt, at få virksomheden ud til befolkningen, og hermed øge mængden af de mennesker, der kan købe de produkter og services, som din virksomhed sælger.

Read more

Sådan finder du den bedste printer

Den bedste printer afhænger udelukkende af dit behov og brug af printeren. Derfor kan man ikke lige pege på en enkelt printer, der er den bedste, men der findes nogle råd til, hvordan du kan finde den bedste printer til dit behov.

Privat eller erhverv?

Inden du køber en printer, skal du overveje, om printeren skal bruge til privat eller erhverv. Hvis printeren skal bruges til erhverv, er det vigtigt, at printeren er i stand til at udskrive mange sider hurtigt. Printeren vil højst sandsynligt blive brugt til at udskrive en masse tekstdokumenter, og en laserprinter vil kunne udføre dette job.

Skal du derimod bruge printeren privat, skal du overveje, hvor meget du kommer til at bruge printeren, og om den skal udskrive billeder eller tekst. Hvis du har et lille printbehov, anbefales det, at du vælger en blækprinter, da disse printere er billige, og de fås ofte med indbygget scanner og kopimaskine. En blækprinter er også god til at printe billeder og fotos.

Blækpatroner

Til en blækprinter vil du få brug for at skifte blækpatronerne en gang imellem, og du kan finde både originale og kompatible blækpatroner på denne side. Kompatible blækpatroner er ofte billigere, og det kan godt betale sig at vælge disse, så blækpatronerne ikke kommer til at koste ligeså meget som en helt ny printer.

Hvad koster printeren?

Der er stor forskel i prisen på printere, og det afhænger selvfølgelig af, hvilke egenskaber de har. Derfor bør du altid overveje dit behov grundigt, da det vil være surt at bruge en masse penge på en printer, der har mange spændende egenskaber, men som du aldrig får brugt. Hvis du for eksempel kun skal printe tekstdokumenter en gang imellem, er der ingen grund til at bruge en masse penge på en dyr laserprinter, da en billig blækprinter sagtens kan bruges til det behov.

Read more

3 grunde til at investere i en velfungerende hjemmeside

Det giver næsten sig selv, at en god hjemmeside er vigtig for et firma, men hvorfor er det lige, at du skal sætte penge af til optimering af din hjemmeside? Det kommer der her tre grunde til:

  • En velfungerende hjemmeside skaber tillid og troværdig.
  • Du kan få kontakt til flere kunder.
  • Potentielle kunder vil vælge dig frem for en anden forhandler eller udbyder.

Troværdighed og tillid

Når du ejer et firma, er troværdighed og tillid et af de vigtigste elementer i relationen mellem kunde og udbyder. Hvis din hjemmeside er fyldt med grammatiske fejl eller er dårligt sat op, vil det første indtryk, du giver til kunden være dårligt.

Dette gælder også, hvis du har en hjemmeside på et andet sprog såsom tysk. Når tekster til din hjemmeside skal oversættes til tysk, skal du være opmærksom på måden, du oversætter dine tekster på. Gør du brug af de korrekte grammatiske regler, og er teksten oversat med en kulturel forståelse, der vil være med til at skabe mening i dine tekster? Dette er alt sammen noget, du skal være opmærksomhed på. Hvis du ikke selv er den bedste tyskoversætter, kan du få hjælp fra en professionel tyskoversætter, der kan garantere en fejlfri tekst.

Få kontakt til flere kunder

En hjemmeside, der er har et godt design og er optimeret, vil nå ud til flere kunder. Du vil for det første komme højere op blandt Googles søgeresultater, hvilket vil gøre dit firma mere synligt, og din hjemmeside vil give et godt indtryk, så dine kunder har lyst til at kontakte dig.

Kunderne vælger dig

Når dine kunder først har tillid til dig, og de bliver på din hjemmeside for at finde ud af mere, skal der meget til at en kunde vil lede videre efter en anden udbyder, såfremt du har det produkt, kunden søger.

Read more

Sådan undgår du tunge løft i din virksomhed

Arbejdet på et lager er et hårdt og opslidende job. Grunden til dette er, at du hele tiden er fysisk i dit arbejde, hvor du nemt kan komme til at stå overfor tunge løft. Derfor bør du altid lede efter alternativer måder at udføre løftene på, når det er muligt.

Løfteudstyr til virksomheder

Løfteudstyr til virksomheder vil være brugbart for mange af dem, der arbejder på et lager eller indenfor industri. Løfteudstyr kan bruges til at optimere produktionen, da udstyret kan løfte genstande hen til steder, hvor du ikke selv kan løfte dem, og det vil ofte gå hurtigere, når du bruger løfteudstyret.

Løfteudstyr klarer hele løftet for dig, og du kan dermed skåne dig selv og dine medarbejdere, hvilket på længere sigt kan resultere i færre sygedage, og at dine medarbejdere kan blive længere på arbejdsmarkedet, da de ikke bliver slidte på samme måde. Der findes også mange forskellige slags løfteudstyr, så der vil helt sikkert være en løsning, der passer ind i den virksomhed, hvor du arbejder.

Vakuumløfter

Vakuum-teknologien passer godt til mange slags løft. Med en vakuumløfter, får du et løfteredskab, der suger sig fast til det ønskede produkt, hvorefter det kan løftes og styres af dig. En vakuumløfter kan løfte emner, der vejer mellem 2 kg og 20 tons, så den vil egne sig godt til mange virksomheder. Den er nemlig også yderst skånsom overfor de produkter den løfter, og den vil dermed ikke påføre produkterne nogen form for skade, hvilket gør, at du ikke behøver at bekymre dig, når det gælder løft i din virksomhed.

Andre slags løfteudstyr

Vakuumløfteren er som sagt ideel til mange virksomheder og projekter, men selv hvis vakuumløfteren ikke lige passer til din virksomheds behov, findes der også søjlekraner, svingkraner, vakuumåg og traverskraner, der kan være behjælpelige på din arbejdsplads.

Read more

Sådan udvider du din virksomheds netværk

Når du driver en virksomhed, gælder det hele tiden om at udvide din virksomheds netværk. Når du udvider din virksomheds netværk, kan du nå ud til flere potentielle kunder og samarbejdspartnere, der kan være med til at øge salget, så din virksomhed kan blive ved med at vokse. Derfor kommer der her nogle ideer til, hvad du kan gøre for at udvide dit netværk.

Workshops, messer og konferencer

Det er vigtigt, at du deltager i diverse workshops, messer og konferencer, der passer til din virksomhed. Når du deltager i disse events, vil du have mulighed for at pitche din virksomhed til en masse nye mennesker, og du kan dermed udvide dit netværk, når du gør et godt indtryk.

Brug de sociale medier

De sociale medier er for mange virksomheder centrum for kontakt til kunderne. Du kan med fordel sætte tid af til, at dine sociale medier bliver opdateret regelmæssigt og med relevant indhold, da du på den måde kan nå ud til mange nye kunder.

Positiv omtale

Sørg for at dine ansatte taler positivt omkring din virksomhed. Dine ansatte vil automatisk komme i dialog med mange mennesker udenfor virksomheden, og hvis de har en positiv oplevelse på arbejdet, vil de dele det med deres venner og familie. Du kan også godt opfordre dine ansatte til at dele positive oplevelser fra arbejdet, men det bedste er, når det kommer naturligt. Du kan derfor sørge for, at dine ansatte har optimale arbejdsforhold. Det kan blandt andet være gennem indretningen af kontoret, hvor der måske er behov for flere eller nye vinduer. Jo mere du gør for dine ansatte, jo mere vil de gøre for dig.

Lagerplads

Når du har udvidet din virksomheds netværk, kan det være, at du har brug for mere opbevaringsplads. Det kan du få ved at leje lagerplads, hvilket du kan læse mere om på denne side.

Read more