Blog

Er jeres lokaler PCB fri?

PCB er et af de mest udskældte stoffer i dansk byggeris historie. Det er dog langt fra et af dem man hører mest om. Fra 1950 og frem til 1977, blev det brugt PCB i omkring 3 ud af 4 byggerier i Danmark. Det var både tilfældet i private byggerier, men også skoler, kontorer og lignende.

Har man et hus fra den periode, eller har man et kontordomicil der blev bygget på det tidspunkt, og eksempelvis ikke har fået skiftet vinduer eller lavet andre gennemgribende renoveringer, så kan det være en god ide at få tjekket for det.

Det er et stof der er meget giftigt, og kan være kræftfremkaldende. Det altafgørende er at PCB koncentrationen ikke overstiger nedreaktionsværdien på 300 ng/m3, som er den værdi sundhedsstyrelsen har fastsat. Hvis man sidder i en bygning, der er fra det pågældende tidspunkt, kan det med andre ord være rigtig fornuftigt at få det undersøgt.

Hvordan fjerner man PCB?

Hvis man skal fjerne PCB, så skal er det typisk en større renovering der skal till. Eksempelvis udskiftning af alle vinduer og fuger, da det især er her, at der er brugt PCB i tidernes morgen. Det kan altså være en større omgang, og noget der kan lukke skoler, kontorer eller hvor det nu forefindes.

Det positive ved PCB er, at det rent faktisk ikke ikke behøver bliver fjernet. Det kan nemlig forsegles på en måde, så mere end 99% bliver indkapslet og tilbageholdt. Metoden hedder ganske enkelt PCB forsegling, hvilket du kan læse mere om her. I bund og grund er der tale om en type af maling der bliver påført. Det er altså noget der kan klares uden at bygningen skal lukkes ned og driften skal stoppes.

Read more

Sådan bygger du din nye udestue

Følgende artikel er betalt og udarbejdet i samarbejde med de hjemmesider, der linkes til.

Har du en drøm om at få en udestue, hvor du kan udnytte den danske sommer fuldt ud? Det kan helt klart betale sig, og det er også muligt at bygge selv, hvis du har de rette materialer.

En udestue er helt ideel for dig, der elsker sommer og nyder at sidde udenfor, men som bor i Danmark, hvor sommeren er kort, og vejret er utilregneligt. Med en udestue kan du udnytte ikke kun sommeren, men også forår- og efterårsæsonen. Derfor har vi her samlet en kort guide til, hvordan du bedst kommer i gang med at bygge din nye udestue.

Det skal du gøre, inden du starter

Det er en god ide at finde ud af, om du skal søge efter en byggetilladelse. Dette kan du gøre på Byg & Miljø. Når det er gjort, skal du måle op til dit fundament, så du ved, hvor meget det kommer til at fylde, og hvor mange materialer du får brug for. Du skal også have i baghovedet, om du vil kunne bruge den året rundt eller kun til en forlængelse af sommeren. Hvis den skal kunne bruges året rundt, er det en god ide også at tænke på isolering.

Hav styr på fundamentet

Først og fremmest skal du have styr på fundamentet for din udestue. Til at opbygge fundamentet kan du bruge fundablokke. Deres styrke og robusthed gør dem særlig velegnede til opbygning af fundamenter. De findes i mange forskellige størrelser, så du kan få netop den fundablok, som du skal bruge, og som vil være mest optimal til dit byggeri. De kan netop bruges til udestuen, fordi de er gode til opbygning af robuste vægge både indendørs og udendørs.

Få tag på udestuen med klare termotagplader

Efter det grundlæggende fundament er bygget og væggene er etableret, er det på tide at få taget på plads. Når det gælder lige netop udestuer, er det en fordel at bruge termotagplader. De er gode, fordi de er klare, så lyset kan komme ind over det hele. Så kan du få følelsen af at være en del af naturen, selvom du sidder trygt indenfor med en kop kaffe.

Termotagpladerne kan samtidig også dæmpe varmeopbygningen i sommerperioden og sikre en kuldeisolering om vinteren. Så kan du nyde en behagelig temperatur i din udestue året rundt. Det er derfor det helt perfekte tag til netop en udestue, hvor ideen er at nyde solen i læ.

Sæt vinduerne i og nyd din nye udestue

Når du skal til at sætte vinduespartierne op, er det vigtigt at lave en god forberedelse. Der er stor forskel på, hvordan du skal sætte vinduerne i, alt afhængigt af, om det er enkelte vinduer, eller om du vil have det meste af udestuen til at være vinduer. Imellem væg og vinduespartiet skal der være en fuge, så her kan du med fordel sætte nogle krydsfinersklodser på den udvendige side af karmen på partiet. Herefter sætter du vinduerne forsigtigt i.

Når den færdige udestue står færdig, er det bare med at nyde din forlængede sommer. Så bliver det ikke bedre.

Read more

Bruger din virksomhed røntgen og scanning?

Røntgen og scanning. Det ved du godt, hvad er. Det er noget, som er forbeholdt sundhedsvæsenet i deres kamp for at scanne for brækkede knogler eller identificere kræft m.m. Ikke? Nej, ikke kun.

Faktisk spiller røntgen en vigtig rolle for mange firmaer, da scanning brede sig i industrien. Det sker fordi, man har opdaget at røntgen kan bruges fra alt til kvalitetstest af stål til at opdage strukturer i en kagedej!

Så bredt anvendes det

Når man siger røntgen og scanning, tænker mange på sundhedsvæsenet. Og det er da også her, de fleste vil kende apparaterne og metoderne fra. Det er nemlig vigtige instrumenter i lægernes kamp, når der skal udredes sygdomme eller scannes for brækkede led og knogler.

Undersøgelserne med f.eks. CT scanning giver nogle meget anvendelige billeder, da de er utroligt detaljerede. Det giver læger og det medicinske mulighed for at se på organer fra de rette vinkler helt ned på et meget præcist niveau.

Men det der ikke kun sundhedspersonale, der anvender metoden, men også danske specialistvirksomheder som f.eks. Magnatek.

Fødevarer: kontrolleret med røntgen

Vidste du, at meget af den mad du spiser, er kontrolleret med røntgenbrug? Ved at anvende en form for Xray, kan man teste mad.

Det er f.eks. vigtigt, hvis man vil teste fedtindholdet i en bøf eller konsistensen af et produkt, som allerede er forseglet i en dåse.

Men også til andre typer kontroller kan røntgen anvendes. Har et firma f.eks. mistanke om, at der er et fremmedelement, der er endt i et produktionsparti, behøver man ikke at smide varerne ud. Man kan i stedet teste med røntgenudstyr og redde en millioninvestering i hus frem for at måtte kassere disse store mængder af værdifulde varer!

Det er dog ikke kun i fødevareindustrien, man anvender røntgen. Også bilindustrien gør brug af CT scanning. Det kan de f.eks. gøre, hvis de ønsker at måle på kemiske forhold i udstødningen eller hvis man ønsker at optimere katalysatorens evne til at arbejde effektivt.

Vi ser blot starten

Med mulighed for at kontrollere og kvalitetsoptimere i sin produktion i en verden af forskellige industrier, er røntgen en vigtig del af fremtidens erhvervsliv.

Det er ganske enkelt for dyrt at lade være med at bruge metoden – for der er millioner på spil!

Read more

Hvordan får du synet din lastbil under coronakrisen?

Hvordan får du synet din lastbil under coronakrisen?

Færdselsstyrelsen indkalder 24.000 køretøjer til syn hvert år. Det gør de, fordi der er opsat regler for, hvor ofte ens bil skal synes.

Men vi lever lige nu i en tid, der kræver meget omstilling. Det gælder også med hensyn til syning af biler.

Corona-reglerne

Corona-regler dikterer, at vi skal blive hjemme, såfremt det er muligt. Derudover er alle offentlige institutioner lukket midlertidigt ned, og alle private firmaer er blevet opfordret til at sende deres medarbejdere hjem.

Men hvad gør man egentlig, hvis man står med en bil, der skal synes under nedlukningsperioden? Mange køretøjsejere erklærer, at de har følt sig nødsaget til at dukke op til syningsaftaler, selv hvis de fx også har haft et dårligt immunforsvar eller er syge – hvilket jo på det kraftigste anbefales at undgå fra sundhedsministeriets side.

Transport- og boligministeriet vurderer dog, at de fleste syn kan overholdes, såfremt synshallerne sørger for at tage de nødvendige forbehold under syningen: vaske hænder, bruge håndsprit og holde afstand.

Snart nyt

Men det er stadig et problem for de, der har et nedsat immunforsvar. Der arbejdes derfor lige nu på en bekendtgørelse, som midlertidigt ændrer synsreglerne. Normalt hvis man ikke møder op til en syning, kvitteres det med en bøde og inddragelse af nummerplade. Nu er det planen, at alle køretøjsejere, der har overskrevet en synstest mellem d. 15. marts 2020 og 15. maj 2020 er frigjort fra denne straf. De vil altså hverken få en bøde eller få inddraget nummerpladen.

Hvad med lastbiler?

Det er dog mere samfundskritisk med lastbiler, som er en del af et erhverv, der er nødvendigt for at få samfundet til at køre rundt.

Det er alt for ufarligt at lade så store fartøjer færdes på vejene, uden at de opsatte sikkerhedsregler overholdes. Det er derfor planen, at der skal oprettes et nødberedskab, hvis alle synshaller vælger at lukke ned. Det kan dog være nødvendigt at tvinge nogle synshaller til at holde åbent. Det gælder særligt, hvis det drejer sig om syn af store erhvervskøretøjer, transport af farlige gods eller dyretransport.

Vi kan ikke undvære transportbranchen, og derfor er det nødvendigt, at de stadig kan få tilbudt truck service.

Read more

Derfor skal du investere i isolering

Hader du også følelsen af at bruge penge på noget, du ikke kommer til at bruge? Du har måske før prøvet at skulle stå og smide mad ud og irriteret dig over det. Det er jo penge lige ud ad vinduet! Det er en træls fornemmelse at bruge sine penge på absolut ingenting. Men hvis du ikke er opmærksom på det, så kan du risikere, at du allerede gør det dagligt!

Der er nemlig mange danskere, der bor i huse, som er så dårligt isolerede, at de smider varmen lige ud ad vinduet. Det er faktisk det samme som at bruge sine penge på ingenting.

Det er en investering

Det er naturligvis ikke gratis at få isoleret ens hus. Men bare fordi at noget starter med at koste penge, så kan det sagtens komme til at spare en for penge i længden.

Og hvis du, som beskrevet ovenstående, også hader at bruge penge på absolut ingenting, så kan du jo i stedet for bruge penge på noget, der i sidste ende giver dig mere overskud på kontoen!

Det er godt for miljøet

Selvom det er fint at blive overtalt af sine egne fordele, så gør du også en forskel for verden, hvis du vælger at få isoleret dit hus. Du kan nemlig mindske dit CO2-aftryk og være med til at mindske Danmarks CO2-aftryk generelt.

En investering i isolering kan altså både give overskud på den økonomiske konto – men bestemt også på samvittighedskontoen!

Det er faktisk også mere behageligt

Hvis du ikke har ladet dig overtale af det økonomiske argument eller samvittighedsargumentet, så kan det være, at du leder efter et argument, der fortæller dig, at husisolering også betyder, at huset er rarere at bo i.

Det kan vi faktisk også godt garantere dig for, er sandt. Danmark er bestemt ikke et varmt land, og nogle familier oplever faktisk, at de har svært ved at holde varme i deres hus i vinterhalvåret. Men hvis man fokuserer på at bevare energien inde i huset, så bliver vinteren meget mere behagelig! Leder du efter isolering af hus i Haderslev?

Read more

Hold styr på møderne

Der eksisterer en stærk mødekultur på tværs af hele det danske erhvervsliv. For mange virksomheder kan der dog være en følelse af at spilde penge på møder, fordi de ikke er effektive. I denne type virksomhed mangler der ofte resultater, fordi møderne aldrig rigtig slutter, og der ikke bliver fulgt op.

Men møderne skal man jo have, for det plejer man jo. Sådan synes mange at tænke og derfor er det vigtigt at få mere effektive møder.

Møder er dyre få det bedste ud af dem

Det er vigtigt at holde sine møder korte og effektive, ikke mindst fordi møder er dyre.

Tænk bare på et helt almindeligt møde, der er afsat til at vare en time. Mødet har fire mennesker inviteret og er presset ind på en travl hverdag. Allerede ved at afsætte en time skal der nu bruges fire gange løn plus løn fra den tid, som de deltagende forhåbentlig har brugt på at forberede sig.

Til mødet viser det sig, at den hurtigt sammensatte dagsorden ikke var fyldestgørende nok, og mødet trækker derfor ud. Desuden var en af de inviterede personer slet ikke nødvendig at have med, hvorfor også denne persons tid og løn er fuldkommen spildt. Hvad endnu værre er, så blev der muligvis ikke fundet nogle konkrete løsninger, og der skal derfor et opfølgende møde til. På den måde får man lynhurtigt brugt en masse penge, der kunne være anvendt meget bedre.

Gør møderne mere effektive

Når man holder møder, er det vigtigt at i har styr på jeres dagsorden og at den dagsorden er sammensat i god tid. Mødet skal ikke bære præg af hastværk, og det er vigtigt, at man når frem til drøftelser og beslutninger over de ting, der er på dagsorden. Af samme årsag er det vigtigt, at folk har haft tid til at sætte sig ind i punkterne, og ikke har modtaget en mødeindkaldelse blot en dag eller to forinden.

Når vi skal afholde mødet, så skal det startes til tiden. Det kan godt være, der er nogle som er forsinket, men overvej hvor mange ressourcer i alle sammen spilder ved at vente på disse. Der skal i stedet etableres en stærk mødekultur, så folk forstår tidspunkter. Dette kan opnås ved at gøre det akavet for folk, når de kommer for sent. For eksempel ved at låse døren eller klappe sarkastisk, når de træder ind.

Sørg desuden for at rammerne omkring mødet er i orden. Det betyder, der skal være plads ved bordet, og er der ikke det, må man f.eks. finde et plankebord til salg og indkøbe det, så alle kan sidde samlet og have plads til PC og noter.

Der skal også være en projekter klar, internetopkobling og kaffe på bordet, så alle er parat til mødets start.

Desuden SKAL telefoner slukkes. De bidrager med INTET og stjæler folks opmærksomhed.

Husk til sidst at uddelegere opgaver og opfølgninger med konkrete datoer, så I holder hinanden op på det I er nået frem til.

Read more

Hjælp dine ansatte til et bedre syn

Er du chef i en virksomhed, hvor dine ansatte er placeret bag skærme hele dagen? Det kan være utrolig hårdt for synet at skulle koncentrere sig om at kigge ind i en skærm hele dagen. Vær den gode chef, og tilbyd dine ansatte et gratis synstjek!

Skærmtid kan betyde brilletid

Man har estimeret, at 90% af danskere bruger en form for skærm, i løbet af deres arbejdsdag. Det er ofte nødvendigt, men samtidig meget hårdt for øjnene.

Ansatte der sidder bag en computer hele dagen, kan ofte komme til at opleve problemer med tørre øjne, infiltrationer i nakken og spændingshovedpine. Mange tænker måske heller ikke over, at de har behov briller, fordi de er vant til at leve uden.

Hvis man er vant til fx altid at få lidt hovedpine i slutningen af en arbejdsdag, så er det ikke sikkert, at man har lavet forbindelsen til øjnene.

Der er også mange, som godt ved, at de burde få et synstjek, men simpelthen ikke får det gjort. Det kan være, at det virker besværligt, eller man ikke er klar til at omstille sig.

Det er heller ikke sikkert, at man har brug for permanente briller, selvom man får ømme øjne af at sidde bag en computer. Nogle oplever, at de kun har brug for briller, imens de kigger på skærmen. I disse tilfælde kan man få det, der kaldes en skærmbrille!

Få brillebussen ud til din virksomhed

Hvis du er bekymret for dine ansattes øjne, så kan det være, du skal overveje at bestille brillebussen til din virksomhed. Brillebussen er en rullende brillebutik, som har en synoptiker bag rettet.

Brillebussen kommer ud til virksomheder i hele landet og laver synstjek til alle ansatte. Så behøves I ikke at flytte jer, og jeres arbejdsdag vil ikke være så forstyrret af det.

Det vil vise en masse velvilje over for dine ansatte, som måske vil styrke jeres relation. Det er vigtigt, at ens ansatte synes godt om én. Man har altid mere lyst til at hjælpe en, man synes er rar.

Når I får brillebussen ud, vil I også kunne få rabat på privatkøb, rådgivning og endda undervisning, skulle det have nogen interesse!

Read more

Få hjælp til ompakningen af dine varer

Som virksomhed er der en række regler, man skal følge – både lovmæssigt og etisk i forhold til de produkter, man sælger. Omvendt kan man meget ofte få produceret alt fra møbler til tøj og plastikeffekter meget billigere i Østen, end det kan gøres i Danmark. Disse to stykker fakta modvirker ikke nødvendigvis hinanden, men både lovgivning og mærkningskrav er meget mere strikse i Danmark og resten af EU, end det er i f.eks. Kina. Dette betyder, at varerne fra Østen meget ofte skal pakkes om og have yderligere informationer sat på sig i form af labels, og dette kan være en tidskrævende og irriterende opgave at tage på sig som firma. Derfor giver det god mening at få hjælp til ompakning af disse opgaver hos et erfarent firma, som f.eks. Asasolutions.

Alt fra ny emballage til særlig mærkning klares undervejs til dig

Hvis du importerer legetøj, tøj eller medicinalprodukter fra andre lande indenfor og udenfor EU, så er der krav til, at emballagen skal være på dansk, og at mærkningen lever op til de gældende love og regler. Dette kan være irriterende at skulle klare selv, når man får en hel container hjem fra de givne lande, men ved at få en hjælpende hånd på vejen, er dette ikke længere en bekymring.

Hos et erfarent ompakningsfirma er de ansatte grundigt instrueret i, hvordan produkterne skal pakkes og hvilke mærker, der skal sættes på dem. Dette betyder med andre ord, at containerne fyldt med varer kan sendes direkte til f.eks. Asasolutions, der ompakker varerne og sender dem direkte videre til dig – eller til et lager efter dit ønske. Dermed kan varerne blive sendt direkte ud til kunderne uden nogen former for problemer; det er nemt og bekvemt, og det er alle pengene værd i forhold til den tid, det tager at ompakke varerne.

Lad andre styre dit lager og få én bekymring mindre i livet

Når man alligevel har flyttet sin ompakning til et mere erfarent firma, hvorfor så ikke slå to fluer med ét smæk og flytte hele lageret ind under deres styring samtidig? Der er en række store fordele ved at lade ompakningsfirmaet styre lageret, da produkterne kan sættes direkte på lagerhylderne, når de er pakket om. Dermed lettes arbejdsprocessen en smule, og der spares både tid og penge på én og samme tid. Du kan f.eks. vælge lagerstyring hos Asasolutions og lade dem styre alle processer fra leverandør til levering hos dine kunder.

Det er klart, at sådanne services er en meget vigtig del af virksomhedens image, og netop derfor bør man også vælge et firma, der har mange års erfaring med opgaverne. Det skaber en større tryghed, når man kan mærke, at samarbejdsvirksomheden har styr på deres opgaver, og det gør også, at man skal bruge mindre tid på løbende kontrol på egen hånd. Man skal selvfølgelig ikke lægge hele ansvaret fra sig, og man skal stadig kontrollere ompakningen og lagerføringen en gang i mellem, men hvis man stoler på sin samarbejdspartner, så er det lettere at skabe vækst i virksomheden.

 

Read more

Når det skal gøres ordenligt- helt ned i detaljen

Detaljen er det, der skiller den bedste, den næstbedste, den gode og ikke mindst den dårlige. Detaljer kan være mange ting, og det varierer ekstremt meget fra erhverv til erhverv. Noget andet, der varier, er det, som den enkelte person lægger i detaljen. Der er nemlig stor forskel på, hvor vigtig, at den sidste detalje er for individet. Hvis detaljen er vigtig for dig, som privatperson og i erhvervet, er du kommet til det rette sted.

For i bund og grund, så handler alt om detaljen. Detaljen i det stykke arbejde, der bliver udført. For dette stykke arbejde fører nemlig til et udtryk, der så er op til omverdenen at vurdere. Og ud fra dette danner mennesket, nogle gange ubevist, nogle gange bevist, sig et indtryk af, hvad detaljen (eller manglen på den) så må sige om firmaet eller personen. Som firma er det især vigtigt, at folk danner sig et godt indtryk. Det er dette indtryk, der får dem til enten at vælge jer som firma igen, eller anbefale jer videre.

Når rengøringen er skellet mellem god og bedst

At gå på kompromis er ikke en ting, når man skal fremstå bedst muligt. Og bedst mulige, det er kun noget, som man kan blive kåret- gerne i test. Noget, som er gået gennem den test er håndstøvsugeren. Fordi den klarer rengøringen helt perfekt ned i detaljerne.

Hvis du, ubeskåret af alverdens kompromisser, vil have det aller bedste, er du, med en håndstøvsuger fra den store håndstøvsuger test sikret intet mindre end det bedste.

Det er ikke bare det bedste, det er også den smarteste løsning. Ledningsfri gør det nemt for dig, firma eller ej, at betjene din nye bedste rengøringsmakker på ingen tid. Det sparer tid, som derved også sparer penge- da tid, som du nok er bekendt med, er penge.

Read more

Ejendomsservice til Aarhus

For mange aarhusianske boligforeningen, såvel som virksomheder, er det ekstremt vigtigt at kunne præsentere en ren front og præsentable områder.

Med det forstås der, at det er vigtigt med omgivelser som signalerer professionalisme, da det er altafgørende for at skabe positive førstehåndsindtryk.

Tænk for eksempel på en boligforening. Ejendomsservice i Aarhus er populært blandt andet fordi det sikrer, at der bliver taget hånd om væsentlige opgaver i og omkring boligforeningen. Mange foreninger vælger at overlade opgaver til beboerne, men det er ikke altid en god ide. for eksempel kan der hurtigt opstå konflikter, hvis nogen gør en dyd ud ad trappevasken, mens andre ikke rigtig gider, og de derfor efterlader områderne grimme og beskidte. Den slags kan skabe konflikter i opgangen og føre til problemer, der skal løses af boligforeningens administration.

I stedet kunne alt ejendomsservice blive varetaget af en professionel virksomhed, som sørger for lige nøjagtig de ting, der er behov for. Det kunne for eksempel være netop trappevask, men også vinduespolering, pleje af udeområder, snerydning om meget mere.

Det koster naturligvis mere at lade en professionel virksomhed håndtere opgaverne kontra hvis beboerne står for det selv, men til gengæld er det lettere at tiltrække nye lejere og bevare en attraktiv boligforening, der ikke har ry for at være præget af splid mellem beboerne, men i stedet ordentlige forhold – der ikke mindst er renlige og hygiejniske.

For virksomheder er det også vigtigt med et godt førstehåndsindtryk til både nye ansatte samt potentielle samarbejdspartnere, hvorfor det er også her giver god mening at have en professionel partner, der kan tage sig af at pleje områder inde såvel som ude. Det kunne også være netop vinduespolering, fejning, rengøring af kantinen eller pleje af grønne områder udendørs.

Fælles er at virksomhederne eller boligforeningerne, der anvender ejendomsservice, bare fremstår mere professionelle og attraktive, hvilket gør det meget lettere at investere i dem.

Overvej derfor om det ikke ville være en god ide med en serviceaftale, der gør det let at altid have ordentlige forhold – og samtidig fjerner hovedpinen ved at skulle spekulere over, hvornår det er tid til at først finde og senere tilkalde den rette hjælp. Indgå i stedet i en klar aftale, der skaber værdi for jer.

Read more