Blog

Opdel det store kontor

Sådan indretter du det rette kontormiljø

Rigtig mange mennesker bruger halvdelen af deres vågne timer på et kontor af den ene eller anden slags. Det er derfor vigtigt at dette kontor er indrettet på den rigtige måde, så det indbyder til koncentration og kreativitet. Her har vi samlet nogle tips til indretning af kontor, der sørger for at medarbejderne holder fokus og koncentration og får lavet deres opgaver på den mest effektive måde.

Det kan være svært for selv den mest fokuserede medarbejdere at koncentrere sig, når alle medarbejdere sidder i det samme store kontorlokale med hver deres skrivebord. Det bliver bare endnu sværere, når nogle sidder og snakker sammen eller snakker i telefon. Mange medarbejdere har brug for ro og fred for at kunne arbejde effektivt, og det får vedkommende ikke, når der er larm omkring dem hele tiden. Der findes dog en nem løsning på det problem: skærmvægge. Skærmvægge bruges til at opdele store lokaler og værne mod larm og uro. Skærmvægge kan derfor tage den værste larm og skærme medarbejderne for hinanden, så de kan bibeholde koncentrationen og arbejde mere effektivt.

Der findes dog også en anden måde at opdele kontoret på, og det er ved hjælp af såkaldte telefonbokse. Telefonbokse er små rum, som man kan stille ind i de store kontorlokaler for at skabe illusionen af at der er et ekstra lokale. Telefonbokse er flytbare, lydisolerede og fleksible, og kan effektivt bruges som mødelokaler, gruppelokaler og lignende, så medarbejderne ikke forstyrrer hinanden med møder ude i det store kontorlokale.

Selvom hæve-sænke-bordene ikke er et krav i forhold til Arbejdstilsynet, så er det et meget positivt arbejdsredskab for medarbejderne. Medarbejderne kan på den måde selv bestemme, om de vil stå op eller sidde ned. Det er en god ting, idet mange medarbejdere har det svært med at skulle sidde ned hele dagen – specielt hvis stolen heller ikke er den mest behagelige. Det skal dog nævnes at det er et krav for arbejdspladsen at stille et hæve-sænkebord til rådighed, når der er flere, der benytter det samme bord, så arbejdsbordet kan indstilles efter de individuelle personer, der benytter det.

Read more

Din guide til at indrette et godt kontor

Dig og dine medarbejdere tilbringer helt sikkert mange arbejdstimer på arbejdet. Derfor er det også særligt vigtigt, at dine medarbejdere har nogle gode og rare omgivelser at arbejde i. Et velindrettet kontor med alt hvad dine medarbejdere behøver, fremmer ikke kun arbejdsglæden men øger også effektiviteten.

Herunder får du derfor en guide til, hvordan du indretter jeres kontor på en god måde.

Skab rum for fællesskab og samvær

Kollegialt samvær er vigtigt i løbet af arbejdsdagen for at højne arbejdsglæden. Når dine medarbejdere trives på arbejdspladsen, øges effektiviteten ligeledes. Det kan derfor være meget nyttigt at skabe rum for samvær og fællesskab. Det kan du gøre ved at indrette et kantineområde og/eller et køkken, hvor dine medarbejdere kan nyde deres frokost og kaffe.

Sørg for en vask, køleskab og evt. en opvaskemaskine til de beskidte kaffekopper. Kontakt din lokale vvs’er i Køge og få dem til at hjælpe med opsætningen af køkkenet.

Gode arbejdsstationer til dine medarbejdere

En god arbejdsstation er alfa omega for et godt og effektivt arbejdsmiljø. De fleste ansatte arbejder nemt 7-8 timer dagligt på kontoret. De mange timer kræver gode arbejdsforhold. Især medarbejderens egen arbejdsstation er vigtig.

Sørg for at indrette kontoret med gode borde og gerne hæve-sænke borde. Vælg gode kontorstole og lad gerne dine medarbejdere vælge deres egen stol. Det sikrer den største komfort for dine medarbejdere.

Plads til kontorartikler og redskaber

Udover et godt bord og en god kontorstol er det vigtigt at indrette kontoret med reoler, hylder, skuffer og skabe. På den måde kan I nemt organisere jeres kontorartikler. Det skaber overblik over jeres ting og gør samtidig kontoret ryddeligt at se på. En smart løsning er at lade dine medarbejdere råde over deres egen skuffe og reol. Så kan medarbejderne selv organisere sig, som de bedst synes.

Read more

Gode grunde til at få en webshop

Hvis du er virksomhedsejer, kan det godt være, du allerede har overvejet at åbne en webshop. Og hvis du ikke har, kan det være, du skulle gøre det. En webshop er nemlig en super god måde at få din virksomhed ud i landet, og måske endda verden! Hvis du ikke helt kan bestemme dig, om hvorvidt du synes det er pengene værd, kommer der her nogle fordele ved at have en webshop til din virksomhed.

Få flere kunder – gå nationalt og globalt

Med en webshop gør du det pludseligt muligt for kunder, der ikke bor i området omkring dine fysiske butikker, at købe dine varer og services. Samtidigt giver det folk med travle hverdage mulighed for, at handle når der er fyraften, og de fysiske butikker holder lukket. Altså vil det højst sandsynligt øge antallet af kunder, og hermed øge salget af dine varer.

Det giver altså dig muligheden for at sprede virksomheden til et nationalt plan, hvor du kan lægge fragt på ordren, så du kan sende den ud. Det åbner jo i realiteten også muligheden for, at du kan gøre det globalt, men måske er det en god ide at starte nationalt.

Det behøver slet ikke være dyrt

I dag er der mange firmaer, der udbyder værktøjer til at lave en webshop, så den kan blive præcis som du vil have den. Mange af dem er meget simple at bruge. F.eks. udbyder Shopify et værktøj til webshops, som er let at finde ud af, og til en meget fair pris. Så det kræver slet ikke en bachelorgrad indenfor computervidenskab eller et bugnende pengeskab at få en webshop. En webshop er altså en overskuelig måde, både økonomisk og indsatsmæssigt, at få virksomheden ud til befolkningen, og hermed øge mængden af de mennesker, der kan købe de produkter og services, som din virksomhed sælger.

Read more

Sådan finder du den bedste printer

Den bedste printer afhænger udelukkende af dit behov og brug af printeren. Derfor kan man ikke lige pege på en enkelt printer, der er den bedste, men der findes nogle råd til, hvordan du kan finde den bedste printer til dit behov.

Privat eller erhverv?

Inden du køber en printer, skal du overveje, om printeren skal bruge til privat eller erhverv. Hvis printeren skal bruges til erhverv, er det vigtigt, at printeren er i stand til at udskrive mange sider hurtigt. Printeren vil højst sandsynligt blive brugt til at udskrive en masse tekstdokumenter, og en laserprinter vil kunne udføre dette job.

Skal du derimod bruge printeren privat, skal du overveje, hvor meget du kommer til at bruge printeren, og om den skal udskrive billeder eller tekst. Hvis du har et lille printbehov, anbefales det, at du vælger en blækprinter, da disse printere er billige, og de fås ofte med indbygget scanner og kopimaskine. En blækprinter er også god til at printe billeder og fotos.

Blækpatroner

Til en blækprinter vil du få brug for at skifte blækpatronerne en gang imellem, og du kan finde både originale og kompatible blækpatroner på denne side. Kompatible blækpatroner er ofte billigere, og det kan godt betale sig at vælge disse, så blækpatronerne ikke kommer til at koste ligeså meget som en helt ny printer.

Hvad koster printeren?

Der er stor forskel i prisen på printere, og det afhænger selvfølgelig af, hvilke egenskaber de har. Derfor bør du altid overveje dit behov grundigt, da det vil være surt at bruge en masse penge på en printer, der har mange spændende egenskaber, men som du aldrig får brugt. Hvis du for eksempel kun skal printe tekstdokumenter en gang imellem, er der ingen grund til at bruge en masse penge på en dyr laserprinter, da en billig blækprinter sagtens kan bruges til det behov.

Read more

3 grunde til at investere i en velfungerende hjemmeside

Det giver næsten sig selv, at en god hjemmeside er vigtig for et firma, men hvorfor er det lige, at du skal sætte penge af til optimering af din hjemmeside? Det kommer der her tre grunde til:

  • En velfungerende hjemmeside skaber tillid og troværdig.
  • Du kan få kontakt til flere kunder.
  • Potentielle kunder vil vælge dig frem for en anden forhandler eller udbyder.

Troværdighed og tillid

Når du ejer et firma, er troværdighed og tillid et af de vigtigste elementer i relationen mellem kunde og udbyder. Hvis din hjemmeside er fyldt med grammatiske fejl eller er dårligt sat op, vil det første indtryk, du giver til kunden være dårligt.

Dette gælder også, hvis du har en hjemmeside på et andet sprog såsom tysk. Når tekster til din hjemmeside skal oversættes til tysk, skal du være opmærksom på måden, du oversætter dine tekster på. Gør du brug af de korrekte grammatiske regler, og er teksten oversat med en kulturel forståelse, der vil være med til at skabe mening i dine tekster? Dette er alt sammen noget, du skal være opmærksomhed på. Hvis du ikke selv er den bedste tyskoversætter, kan du få hjælp fra en professionel tyskoversætter, der kan garantere en fejlfri tekst.

Få kontakt til flere kunder

En hjemmeside, der er har et godt design og er optimeret, vil nå ud til flere kunder. Du vil for det første komme højere op blandt Googles søgeresultater, hvilket vil gøre dit firma mere synligt, og din hjemmeside vil give et godt indtryk, så dine kunder har lyst til at kontakte dig.

Kunderne vælger dig

Når dine kunder først har tillid til dig, og de bliver på din hjemmeside for at finde ud af mere, skal der meget til at en kunde vil lede videre efter en anden udbyder, såfremt du har det produkt, kunden søger.

Read more

Sådan undgår du tunge løft i din virksomhed

Arbejdet på et lager er et hårdt og opslidende job. Grunden til dette er, at du hele tiden er fysisk i dit arbejde, hvor du nemt kan komme til at stå overfor tunge løft. Derfor bør du altid lede efter alternativer måder at udføre løftene på, når det er muligt.

Løfteudstyr til virksomheder

Løfteudstyr til virksomheder vil være brugbart for mange af dem, der arbejder på et lager eller indenfor industri. Løfteudstyr kan bruges til at optimere produktionen, da udstyret kan løfte genstande hen til steder, hvor du ikke selv kan løfte dem, og det vil ofte gå hurtigere, når du bruger løfteudstyret.

Løfteudstyr klarer hele løftet for dig, og du kan dermed skåne dig selv og dine medarbejdere, hvilket på længere sigt kan resultere i færre sygedage, og at dine medarbejdere kan blive længere på arbejdsmarkedet, da de ikke bliver slidte på samme måde. Der findes også mange forskellige slags løfteudstyr, så der vil helt sikkert være en løsning, der passer ind i den virksomhed, hvor du arbejder.

Vakuumløfter

Vakuum-teknologien passer godt til mange slags løft. Med en vakuumløfter, får du et løfteredskab, der suger sig fast til det ønskede produkt, hvorefter det kan løftes og styres af dig. En vakuumløfter kan løfte emner, der vejer mellem 2 kg og 20 tons, så den vil egne sig godt til mange virksomheder. Den er nemlig også yderst skånsom overfor de produkter den løfter, og den vil dermed ikke påføre produkterne nogen form for skade, hvilket gør, at du ikke behøver at bekymre dig, når det gælder løft i din virksomhed.

Andre slags løfteudstyr

Vakuumløfteren er som sagt ideel til mange virksomheder og projekter, men selv hvis vakuumløfteren ikke lige passer til din virksomheds behov, findes der også søjlekraner, svingkraner, vakuumåg og traverskraner, der kan være behjælpelige på din arbejdsplads.

Read more

Sådan udvider du din virksomheds netværk

Når du driver en virksomhed, gælder det hele tiden om at udvide din virksomheds netværk. Når du udvider din virksomheds netværk, kan du nå ud til flere potentielle kunder og samarbejdspartnere, der kan være med til at øge salget, så din virksomhed kan blive ved med at vokse. Derfor kommer der her nogle ideer til, hvad du kan gøre for at udvide dit netværk.

Workshops, messer og konferencer

Det er vigtigt, at du deltager i diverse workshops, messer og konferencer, der passer til din virksomhed. Når du deltager i disse events, vil du have mulighed for at pitche din virksomhed til en masse nye mennesker, og du kan dermed udvide dit netværk, når du gør et godt indtryk.

Brug de sociale medier

De sociale medier er for mange virksomheder centrum for kontakt til kunderne. Du kan med fordel sætte tid af til, at dine sociale medier bliver opdateret regelmæssigt og med relevant indhold, da du på den måde kan nå ud til mange nye kunder.

Positiv omtale

Sørg for at dine ansatte taler positivt omkring din virksomhed. Dine ansatte vil automatisk komme i dialog med mange mennesker udenfor virksomheden, og hvis de har en positiv oplevelse på arbejdet, vil de dele det med deres venner og familie. Du kan også godt opfordre dine ansatte til at dele positive oplevelser fra arbejdet, men det bedste er, når det kommer naturligt. Du kan derfor sørge for, at dine ansatte har optimale arbejdsforhold. Det kan blandt andet være gennem indretningen af kontoret, hvor der måske er behov for flere eller nye vinduer. Jo mere du gør for dine ansatte, jo mere vil de gøre for dig.

Lagerplads

Når du har udvidet din virksomheds netværk, kan det være, at du har brug for mere opbevaringsplads. Det kan du få ved at leje lagerplads, hvilket du kan læse mere om på denne side.

Read more

Tænk på miljøet i din virksomhed

Klimaet er et af de emner, der bliver snakket mest om for tiden. Klimaet ændrer sig nemlig hurtigt, og det vil det blive ved med, hvis vi ikke gør noget.

Som virksomhedsejer kan du være med til at passe på miljøet. Du har muligvis svært ved at se, hvordan du kan bidrage, men det kan være gennem noget så simpelt som at skifte din leverandør af paller. Samtidig behøves det faktisk ikke koste en formue at tænke på miljøet, modsat hvad mange tror.

Miljøvenlige paller

Paller er uundværlige i mange virksomheder, og det er en genstand, der bare skal fungere uden problemer, hvilket vil sige, at den skal være i god kvalitet. Hos STEA kan du købe forskellige slags paller, der passer til behovet i din virksomhed, og hvis du er i tvivl om, hvad du har brug for, så står de også klar med rådgivning. Læs mere her.

Inden du vælger leverandør af paller, bør du huske, at paller kan bruges mere end en gang, så vælg en leverandør, der sørger for dette. Når pallerne har udtjent deres formål, kan de bruges som CO2-neutralt brændsel hos et varmeværk, og på den måde kan du skåne miljøet gennem dit valg af paller.

Genbrug hvor du kan

Du kan hjælpe miljøet ved at tænke genbrug ind i din virksomhed. Er der nogle produkter eller redskaber, der kan genbruges bedre, end hvad tilfældet er i dag? Du kan også overveje, om virksomheden har mulighed for at skære ned på brugen af emballage. Der bliver brugt rigtig meget emballage, når der sendes pakker ud, og noget af denne emballage er måske ikke nødvendigt, eller måske kan det erstattes af genanvendeligt pap og papir.

Vi har alle et ansvar, når det kommer til miljøet, og selvom du ikke kan ændre alting alene, så kan du altid gøre noget for at hjælpe.

Read more

Undgå at privat flytning påvirker dit arbejde

Hvis du står og skal i gang med at flytte, kan det hurtigt komme til at påvirke dit arbejde. Det kræver meget tid at flytte, og det skal du være forberedt på. Derfor kommer der her nogle gode råd til, hvordan du sørger for, at flytningen påvirker dit arbejde mindst muligt.

Planlæg din ferie

En god måde at undgå, at flytningen påvirker dit arbejde, er ved at planlægge dine feriedage. Hvis du ved, at du snart skal flytte, kan du sørge for, at du har nogle feriedage tilbage, som du kan lægge både før, under og efter flytningen. Du vil helt sikkert kunne bruge den ekstra tid væk fra arbejdet, og når du har planlagt din ferie efter flytningen, står du ikke lige pludselig og skal bede om ekstra fridage hos chefen.

Gør brug af et flyttefirma

Det kan være en god ide at bestille et flyttefirma til at hjælpe med flytningen. Det vil spare dig for en masse tid, hvor du i stedet kan være på arbejde. På den måde kan du undgå at bruge flere feriedage end højst nødvendigt. Et flyttefirma kan både hjælpe med at pakke dine ejendele ned, flytte dem og sætte ejendelene op igen. Hvad et flyttefirma hjælper med kommer an på dit behov, og hvor meget tid og overskud du selv har til flytningen. Du kan læse mere om et flyttefirma til privat flytning på denne side.

Brug weekenderne fornuftigt

Det er vigtigt, at du bruger de dage, hvor du ikke skal arbejde fornuftigt. Hvis det endnu ikke er tid til, at du skal pakke dine ejendele i flyttekasser, kan du stadig gennemgå dit klædeskab, kælder eller loft, hvor du kan smide de ting ud, du ikke vil få brug for i dit nye hus. Det vil gøre flytningen lettere, når du senere er klar til at pakke hele boligen ned.

Read more

Skal virksomheden udvides til udlandet?

Når det går godt for en virksomhed, så sker det ofte at man på et tidspunkt udvider med endnu flere afdelinger. Nogle holder sig til flere afdelinger i Danmark, da det er det som giver mening for deres virksomhed. Andre tager skridtet og åbner en ny afdeling i et andet land end Danmark. Måske fordi man finder ud af at efterspørgslen af virksomhedens services eller produkter er stor i et eller flere lande.

Det er oftest en stor omvæltning at skulle åbne sin virksomhed i udlandet, da det er en helt andet form for miljø både arbejds- og kommunikationsmæssigt. Der er derfor mange ting som man skal tage hensyn til, hvis man skal have en virksomhed med succes i udlandet også.

Sæt dig ind i reglerne for virksomheder

Når du skal have ansat personer i din nye afdeling i udlandet, så er der naturligvis en masse regler som er differentierende fra de danske regler og love som er gældende for virksomheder herhjemme. Det er vigtigt at du sætter dig 110% ind i disse, så du ikke kommer til at bryde nogle regler der kan komme til at have store konsekvenser for din virksomhed.

Bliv inspireret af deres metoder

Når man har virksomhed i udlandet, er det også typisk et andet publikum som man prøver at få kontakt til. Du bliver derfor nødt til at inspirere dig til hvordan du skal lave din markedsføring, da det sjældent er det samme der fanger danskerne, som der og fanger resten af verden. Søg derfor inspiration hos de andre virksomheder, som du måske ser op til, i det pågældende land du er i.

Skal dokumenter skrives helt om?

Du har sikkert mange typer dokumenter som du bruger som følge af din virksomhed. Heriblandt købsaftaler, forsikringspapir og meget andet som du naturligvis også skal bruge i din nye afdeling. Men skal de skrives helt om? Nej slet ikke, det er tilstrækkeligt at oversætte dem. men det er dog vigtigt at det bliver oversat korrekt, med de rigtige ord og sætninger. Det ville derfor være en klog beslutning at få et oversættelsesbureau til at oversætte dem for dig. Så kan du få en professionel oversættelse, som du kan tage med til din nye afdeling.

Read more